My Blog List

Friday, 11 March 2011

-KeNanGaN ZaMaNKu BelajAr-

Salam hormat...


Hei..kawan2 hari ini Eiman boleh teringat waktu zaman belajar dulu..waktu belajarlah waktu yang paling best sekali kan. waktu inilah paling yang seronok sekali..eiman nk kongsi cerita masa zaman persekolahan eiman sedikit kt kalian.

  • Zaman Sekolah Rendah
           Waktu Zaman nilah Eiman pandai kenal ABC dan seterusnya pandai membaca sepenuhnya. Huruf Alif Ba Ta n mengaji pun Eiman tahu. Waktu ini Eiman terpaksa pergi dua sekolah iaitu Sekolah kebangsaan dan Sekolah Rendah Agama. Yang pasti kawan Eiman masa itu org yang sama. rindu teramat sgt kat kawan-kawan sekolah rendah..ada yg dh beranak pinak dan ada yang masih belajar. Masa zaman ini teringat eiman kena smack down degan guru bahasa inggeris masa darjah 5. sakit hingga pengsaan u all..nasib baik parents eiman ada hati budi yang baik kalo tidak cikgu bahasa inggeris tu gerenti entah kt mana. apa pun eiman dah maafkan cikgu tersebut. maklumlah masa zaman kechik2 semua org nakal kan.
  • Zaman Sekolah Menegah
          Masa sekolah menegah sikap Eiman berubah. terus jadi pendiam. jadi budak baik yg suka pegang buku setiap masa. kononnya study tp eiman taklah pandai mana. Ingt lagi masa tingkatan 1, eiman suka curi2 kuar kelas melalui pintu belakang masa cikgu ngah khusyuk mengajar.lagi subject english lh..masa ni emian dah mula rabun jauh..nk stduy pun susah..disebabkn eiman dh x nmpak semua subject math eiman x faham.eiman semakin malas belajar.  tingkatan 2 barulah eiman pakai spec. mulalh eiman poyo jd budak skemah pegang buku. masa ini eiman selalu gaks xdtg sekolah disebabkan eiman masuk wad akibat bisul ditanggan. smpai skrg kesan bisul tu ada kt tangan eiman. gerenti akan ingt sampai bila2 nnti. cerita tingkatan tiga, eiman mulalh rajin sedikit study walaupun kemalasan tetap melanda diri. betul x gitu. hahahaha...waktu inilh semua dak tingkatan 3 kena ambik PMR. Keputusan PMR eiman cukup2 jer..dpt lh 2 jer..tingkatan 4 plak, cerita penuh konflik dlm diri eiman. eiman x tegur sapa dgn kwn baik eiman sendiri selama 6 bulan. kejam x eiman ni.bukan apa eiman boring dia asyik cerita pekara yang sama. dalam hati sebenarnya jeles coz dia asyik g rombongan. eiman plak xdpt coz ayah susah nk benarkan. masa mula2 masuk tingkatan 4,eiman terpilih masuk kelas sains tulen. sgt hairan eiman x pandai pun boleh masukkah..tp eiman ambik langkah bijak dgn menukar kelas.hmmm...cikgu mula2 x kasi eiman tukar kelas. eiman dgn kawan baik eiman puas merayu nk tukar kelas.dalam hati eiman cakap kalo cikgu x kasi tukar kelas eiman akan pindah sekolah. punyalah sgt kawan baik eiman nk tukar kelas dia boleh menaggis..first time ngok kawan baik eiman menanggis..eiman xdelh smpai cam tu.sbb eiman dah buat rancangan sendiri.tingkatan 5 semua org nk ambik SPM.macam itu gaks eiman.eiman bukan lh rajin study tp cara eiman study memang pelik.eiman akan baca kuat2 sampai org dengar.lepas baca balik semula untuk faham. masa inilah saat paling best sekali.saat bergembira bersama kawan-kawan.peristiwa sangat menarik waktu itu ialah rombongan satu kelas b dan sebahagian budak kelas c pergi ke gua tempurung.banyak sgt pekara menarik disana.lagi2 geng eiman semua pergi.eiman dan kawan baik akan tetap bersama untuk kesana. yang paling eiman x sangaka masa inilah eiman dan dak2 kelas A dan B boleh rancang buat mogok. satu sekoalah tahu kami semua x dtg sekolah buat mogok.dah lh hari isnin dak kelas A dan B xde waktu tu.cikgu2 semua kecoh.ada cikgu yang sokong ada cikgu yg perli kami.isu buat mogok ni terjadi disebabkan kelas kami dirampas oleh pelajar senior yang baru masuk sekolah. maklumlah keistimewaan semua akan diberikan kepada form 6. memang x adil masa itu. sedangkan kami akan mengambil SPM tp dianak tirikan. Eiman ditukar kelas eperti penjara. nasib abik penjara tu xde pintu cuma grill jer kt tingkap.tp malangnya kami sukar untuk belajar kerana menghidu aroma yg nyaman di kawasan tandas tersebut. waktu hujan bgerenti kami semua akan lencun. kami terpaksa meneruskan sehingga untuk menduduki SPM. wahhhh...rindunya kt kawan sekolah menangah ni..especially budak2 kelas B Prinsip Perakaunan sesi 2006. ada yg dh kahwin ada yang ada anak.ada yang bekerjaya ada yang belajar..bilalah akan berjumpa kawan2 sekelas lg. Isma,Kanesan,Jeewa,Dayah,Fiza,Bee Chan,Chong Mei,Yap Yan Min,Raja,Epit,Paan,Thanabalan,Dorai,Kamalesh,Kavitha, Be Ah Huay, Nancy,Amutha,Hazrin,Suri,Aishah,Latifah,Sham,dan Anis..rindu sama kalian semua...harap semua berjaya dalam hidup..

  • Zaman Psis
                Zaman nilah Eiman mula mengenal dunia. saat nilah dunia remaja beputar dengan galaknya. 3 semester di Psis banyak pengalaman pahit dan manis. 1 semester untuk pergi praktikal memang mencabar sekali. bermula sem 1 eiman mengenal apa yang dilakukan oleh budak lelaki.maksud eiman cerita birulh..huhuhuhu..itulh first time eiman menerima pembelajaran dari kengkawan. sem1 eiman ada juga pergi ke teluk batik untuk berhibur bersama kengkawan. masa sem 1 eiman memang x rapat dengan dak bilik eiman.cuma tegur gitu jer. kadang2 eiman x tahu diaorg ada bilik atau tidak.time eiman balik bilik cuma bapa org je yg ada. kadang x jumpa langsung. masing buat hal dgn budak kelas sendiri kan. tp time eiman nak tidur time tulh eiman diganggu dgn lagu menyakit telinga. tapi nak buat macam mana eiman terpaksa tidur dgn suasana bising.xkn nk marah2 x tentu hala.sem 2 mula saat konflik terlampau sgt. eiman sakit jiwa mcm nk bunuh diri jer.lepas tu bnyk peritiwa hitam berlaku, hanya eiman saja yang tahu. sem 3 eiman pergi praktikal di PD. tahap tekanan jiwa memang tinggi.sem 4 adalah sem akhir eiman.waktu ni eiman selalu balik kampung tiap hujung minggu. bosan duduk asrama sangat.kadang2 eiman bosan duk asrama eiman mula pergi ke pantai duk lepak.sorang2 pun ada dgn kawan pun ada.apa pun itulh sedikit peristiwa disana.
  • Zaman PJB
           akan ku simpan dan akan ku luahkan...

No comments:

Post a Comment